Etik & Standarder

Etiske principper og standarder for ICC coaches.

  1. Tillid
    • Fundamentet for alle coachingforhold er tillid. Kunden skal have tillid til coachen
    for at coachingen virker allerbedst. Tillid bliver opbygget over tid; coachen må vise
    at han/hun er pålidelig. For at være pålidelig, skal coachen demonstrere
    kompetence og integritet.
    • Kompetence
    • Coachen coacher med brug af sine bedste evner og færdigheder, hos alle kunder.
    • Coachen demonstrerer kernekompetencerne (se længere nede på siden).
    • Coachen sørger for at være informeret om udviklingen indenfor coachingmetoder
    og -teknikker.
    • Coachen er opmærksom på sit færdighedsniveau og arbejder altid på at forbedre
    sine færdigheder.
    • Coachen er opmærksom på personlige problemer og sikrer, at de ikke påvirker det
    professionelle coachingforhold med kunden negativt. Om nødvendigt opsøger
    coachen professionel hjælp på et tidligt tidspunkt, enten fra en anden coach eller
    anden passende professionel hjælp.
    • Hvis coachens egne problemer skaber problemer med at coache kunden, vil
    coachen overveje at begrænse eller helt stoppe sine coachingaktiviteter.
    • Integritet
    • Coachen handler med omhu, overholder aftaler og holder sine løfter.
    • Coachen overholder sin tavshedspligt i forhold til kundens informationer bortset
    fra, når det ellers er accepteret af kunden eller nødvendigt ved lov.
  2. Respekt for klienten
    • Coachen vil behandle kunden med værdighed og respekt.
    • Coachen udnytter aldrig kunden personligt, seksuelt eller finansielt.
    • Coachen opnår tilladelse fra en kunde før dennes navn eller feedback bliver brugt
    som reference.
    • Coachen vil ikke forsøge at påtvinge sine egne overbevisninger, værdier og
    synspunkter på kunden.
  3. Ærlighed
    • Coachen er opmærksom på sine færdigheder og kvalifikationer og vil reklamere
    for, markedsføre og præsentere dem på en troværdig måde.
    • Coachen vil kun acceptere kunden, når han/hun fornemmer at der er et match
    mellem kundens behov og egne kvalifikationer.
  4. Professionel respekt
    • Coachen vil ikke gøre noget, der kan skade den generelle forståelse og accept af
    coaching som profession.
    • Coachen vil ikke påstå eller antyde resultater med coachingen, som kunden ikke
    med rette vil kunne opnå.
    Standarder for International Coaching Certification
    Disse retningslinier er for alle professionelle medlemmer af ICC. De foreskriver et sæt af minimumstandarder, der skal følges af medlemmer, og en coach kan kun stille sin
    professionelle service til rådighed inden for rammerne af ICC standarderne.
  5. Kompetence
    • En coach yder sit bedste for alle sine klienter og demonstrerer
    kernekompetencerne gennem sin coaching.
    • En coach skal holde sig underrettet om nuværende fremherskende
    forretningsmetoder, nye teknologier, lovmæssige krav og standarder der relaterer
    sig til coachingprofessionen.
    • En coach vil søge at forbedre og udvide sine færdigheder gennem læsning, et
    coach netværk og uddannelse.
    • En coach skal altid være opmærksom på sine færdigheder, sine styrker og sine
    begrænsninger. Coachen accepterer kun en opgave som coachen fornemmer, at
    coachen er kompetent til at løfte.
    • En coach vil ikke komme med påstande, som coachen ikke kan underbygge på
    bedste vis. Coachen vil heller ikke påstå, at coachen har færdigheder, erfaringer
    eller kvalifikationer som coachen ikke har, eller tillade, at andre laver sådanne
    påstande på coachens vegne, hverken skriftligt eller mundtligt.
  6. Respekt for klienter
    • Coachen respekterer andres rettigheder til at have andre meninger og
    overbevisninger end coachens egne. Coachen vil ikke forsøge at argumentere for
    sine egne overbevisninger, værdier og meninger som værende korrekte.
    • Ved coachingens begyndelse, vil coachen så vidt muligt sikre sig, at kunden forstår
    coachingaftalen imellem dem.
    • En coach vil ikke urimeligt diskriminere klienter på nogen måde.
    • En coach skal ikke udnytte klienten personligt, seksuelt eller finansielt.
    • En coach opnår tilladelse fra kunden, før kundens navne eller feedback bruges
    som reference.
    • En coach overholder aftaler og løfter overfor kunden.
  7. Coaching som profession
    • En coach vil respektere andres rettigheder hvad angår copyrights, immaterielle
    aktiver, trademarks og patenter. Han/hun vil anerkende andres bidrag, hvor det er
    passende.
    • En coach vil ikke med overlæg deltage i forhold, der kunne bringe
    coachingprofessionen i miskredit. Hvis coachen erfarer at vedkommendes arbejde
    er blevet misbrugt eller fejlagtigt fremstillet, vil man tage fornuftige tiltag til at
    korrigere dette.
  8. Tavshedspligt og interessekonflikter
    • Coachen holder klientens oplysninger fortrolige undtagen, når andet er blevet
    accepteret af kunden, påbudt ved lov, eller det ved anden tvingende grund er
    nødvendigt at videregive informationer, såsom ved umiddelbar skade eller fare
    mod andre. Informationen man har fået kan være mundtligt i en session, eller på
    anden vis så som telefon, computer, telefonsvarer eller lignende.
    • Hvor det er muligt vil en coach ikke påtage sig professionelle forpligtelser, hvor et
    eksisterende forhold kan skabe en interessekonflikt. Hvis en sådan konflikt opstår,
    vil coachen gøre sit bedste for at løse den inden for rammerne af de etiske
    retningslinier og standarder.
    • Coachen må bruge materiale om en kunde i undervisningssituationer og skriftligt
    materiale forudsat, at kunden ikke på nogen måde kan identificeres.
    • En coach skal oplyse kunden om alle ydelser, coachen modtager fra tredje part
    som et resultat af referencer eller vejledning, som man har givet omkring den
    bestemte kunde.
    • Hvor det er passende professionelt, må en coach samarbejde med andre fagfolk
    for at hjælpe sin kunde, dog altid med kundens tilladelse.
    • Når en coach bliver spurgt om at stille sig til rådighed for en person eller
    organisation via en tredje part, skal han/hun omhyggeligt evaluere dette forhold og
    nå frem til, at der ikke er nogen interessekonflikt med hensyn til coachens
    forskellige roller eller i spørgsmål om tavshedspligt.
    • Coachens arbejdsgiver er ikke altid den samme som klienten (for eksempel når et
    firma entrerer med og betaler coachen for at coache en eller flere medarbejdere i
    firmaet). I sådanne tilfælde skal coachen på forhånd aftale med både klienten og
    dennes arbejdsgiver hvilken feedback man vil give til arbejdsgiveren, i hvilket format og hvilke resultater arbejdsgiveren søger at opnå. Dette sikrer, at der er enighed
    mellem coach, klient og arbejdsgiver, og at der ikke sker brud på tavshedspligten
    eller tillid overfor klienten. Hvis der ikke kan opnås enighed vil coachen frasige sig
    opgaven.
  9. Feedback og fremskridt
    • Coachen tager passende skridt til at måle sin kundes fremskridt. Hvis kunden ikke
    gør fremskridt, diskuteres dette åbent med kunden som en del af
    coachingforholdet.
    • En coach fører nøje en journal med arbejdet med klienten for at møde
    professionelle og lovgivningsmæssige krav.
    • En coach henviser klienter til andre professionelle folk, når det er relevant, så som
    en rådgiver, terapeut eller læge, når han/hun har kendskab til et problem, der
    behøver en sådan behandling.
    • En coach søger altid at undgå skade eller farer mod sig selv selv, kunden eller
    andre i forbindelse med coachens arbejde.
    • Ved en afbrydelse af coachingforløbet vil coachen nøje sørge for at lave andre
    aftaler for kunden. Hvis afbrydelsen er lang, kan det betyde, at der skal findes en
    anden midlertidig coach inden for ICC.
    • Coachingforholdet afsluttes med enighed mellem coach og kunden, ofte ved
    slutningen af en på forhånd betalt kontrakt. Hvis coachingen sluttes af coachen før
    slutningen af en sådan kontrakt, tilbyder coachen at refundere betalinger som på
    forhånd er betalt og for hvilke han/hun ikke leverer sin coachingydelse. Hvis
    coachingen er afbrudt af kunden før slutningen af en sådan kontrakt, vil kunden
    betale i forbindelse med opsigelsen efter gældende forretningsbetingelser.
  10. Honorarer
    • Coachen vil klart og tydeligt informere klienten om logistik, honorarer og
    planlægningen af coachingforløbet.
    • En coach kan frit selv bestemme sit honorar. Man meddeler honorarets beløb så
    tidligt som muligt i coachingforløbet.
    • Hvis der er et problem omkring betaling af honoraret, tager coachen fornuftige
    skridt til at diskutere problemet på forhånd og sammen med kunden beslutte hvad
    der skal ske. Hvis kunden ikke betaler de aftalte honorerer, skal coachen tage
    passende lovgivningsmæssige forholdsregler til at inddrage det skyldige.

Katja Hagmann | Valby Tag | Gammel Køge Landevej 55, 4 | 2500 Valby | +45 93 99 22 32 CVR.nr. 29910502

www.katjahagmann.dk | www.katjahagmann.online

%d bloggers like this: