Etiske principper og standarder for ICC coaches.
- Tillid
• Fundamentet for alle coachingforhold er tillid. Kunden skal have tillid til coachen
for at coachingen virker allerbedst. Tillid bliver opbygget over tid; coachen må vise
at han/hun er pålidelig. For at være pålidelig, skal coachen demonstrere
kompetence og integritet.
• Kompetence
• Coachen coacher med brug af sine bedste evner og færdigheder, hos alle kunder.
• Coachen demonstrerer kernekompetencerne (se længere nede på siden).
• Coachen sørger for at være informeret om udviklingen indenfor coachingmetoder
og -teknikker.
• Coachen er opmærksom på sit færdighedsniveau og arbejder altid på at forbedre
sine færdigheder.
• Coachen er opmærksom på personlige problemer og sikrer, at de ikke påvirker det
professionelle coachingforhold med kunden negativt. Om nødvendigt opsøger
coachen professionel hjælp på et tidligt tidspunkt, enten fra en anden coach eller
anden passende professionel hjælp.
• Hvis coachens egne problemer skaber problemer med at coache kunden, vil
coachen overveje at begrænse eller helt stoppe sine coachingaktiviteter.
• Integritet
• Coachen handler med omhu, overholder aftaler og holder sine løfter.
• Coachen overholder sin tavshedspligt i forhold til kundens informationer bortset
fra, når det ellers er accepteret af kunden eller nødvendigt ved lov. - Respekt for klienten
• Coachen vil behandle kunden med værdighed og respekt.
• Coachen udnytter aldrig kunden personligt, seksuelt eller finansielt.
• Coachen opnår tilladelse fra en kunde før dennes navn eller feedback bliver brugt
som reference.
• Coachen vil ikke forsøge at påtvinge sine egne overbevisninger, værdier og
synspunkter på kunden. - Ærlighed
• Coachen er opmærksom på sine færdigheder og kvalifikationer og vil reklamere
for, markedsføre og præsentere dem på en troværdig måde.
• Coachen vil kun acceptere kunden, når han/hun fornemmer at der er et match
mellem kundens behov og egne kvalifikationer. - Professionel respekt
• Coachen vil ikke gøre noget, der kan skade den generelle forståelse og accept af
coaching som profession.
• Coachen vil ikke påstå eller antyde resultater med coachingen, som kunden ikke
med rette vil kunne opnå.
Standarder for International Coaching Certification
Disse retningslinier er for alle professionelle medlemmer af ICC. De foreskriver et sæt af minimumstandarder, der skal følges af medlemmer, og en coach kan kun stille sin
professionelle service til rådighed inden for rammerne af ICC standarderne. - Kompetence
• En coach yder sit bedste for alle sine klienter og demonstrerer
kernekompetencerne gennem sin coaching.
• En coach skal holde sig underrettet om nuværende fremherskende
forretningsmetoder, nye teknologier, lovmæssige krav og standarder der relaterer
sig til coachingprofessionen.
• En coach vil søge at forbedre og udvide sine færdigheder gennem læsning, et
coach netværk og uddannelse.
• En coach skal altid være opmærksom på sine færdigheder, sine styrker og sine
begrænsninger. Coachen accepterer kun en opgave som coachen fornemmer, at
coachen er kompetent til at løfte.
• En coach vil ikke komme med påstande, som coachen ikke kan underbygge på
bedste vis. Coachen vil heller ikke påstå, at coachen har færdigheder, erfaringer
eller kvalifikationer som coachen ikke har, eller tillade, at andre laver sådanne
påstande på coachens vegne, hverken skriftligt eller mundtligt. - Respekt for klienter
• Coachen respekterer andres rettigheder til at have andre meninger og
overbevisninger end coachens egne. Coachen vil ikke forsøge at argumentere for
sine egne overbevisninger, værdier og meninger som værende korrekte.
• Ved coachingens begyndelse, vil coachen så vidt muligt sikre sig, at kunden forstår
coachingaftalen imellem dem.
• En coach vil ikke urimeligt diskriminere klienter på nogen måde.
• En coach skal ikke udnytte klienten personligt, seksuelt eller finansielt.
• En coach opnår tilladelse fra kunden, før kundens navne eller feedback bruges
som reference.
• En coach overholder aftaler og løfter overfor kunden. - Coaching som profession
• En coach vil respektere andres rettigheder hvad angår copyrights, immaterielle
aktiver, trademarks og patenter. Han/hun vil anerkende andres bidrag, hvor det er
passende.
• En coach vil ikke med overlæg deltage i forhold, der kunne bringe
coachingprofessionen i miskredit. Hvis coachen erfarer at vedkommendes arbejde
er blevet misbrugt eller fejlagtigt fremstillet, vil man tage fornuftige tiltag til at
korrigere dette. - Tavshedspligt og interessekonflikter
• Coachen holder klientens oplysninger fortrolige undtagen, når andet er blevet
accepteret af kunden, påbudt ved lov, eller det ved anden tvingende grund er
nødvendigt at videregive informationer, såsom ved umiddelbar skade eller fare
mod andre. Informationen man har fået kan være mundtligt i en session, eller på
anden vis så som telefon, computer, telefonsvarer eller lignende.
• Hvor det er muligt vil en coach ikke påtage sig professionelle forpligtelser, hvor et
eksisterende forhold kan skabe en interessekonflikt. Hvis en sådan konflikt opstår,
vil coachen gøre sit bedste for at løse den inden for rammerne af de etiske
retningslinier og standarder.
• Coachen må bruge materiale om en kunde i undervisningssituationer og skriftligt
materiale forudsat, at kunden ikke på nogen måde kan identificeres.
• En coach skal oplyse kunden om alle ydelser, coachen modtager fra tredje part
som et resultat af referencer eller vejledning, som man har givet omkring den
bestemte kunde.
• Hvor det er passende professionelt, må en coach samarbejde med andre fagfolk
for at hjælpe sin kunde, dog altid med kundens tilladelse.
• Når en coach bliver spurgt om at stille sig til rådighed for en person eller
organisation via en tredje part, skal han/hun omhyggeligt evaluere dette forhold og
nå frem til, at der ikke er nogen interessekonflikt med hensyn til coachens
forskellige roller eller i spørgsmål om tavshedspligt.
• Coachens arbejdsgiver er ikke altid den samme som klienten (for eksempel når et
firma entrerer med og betaler coachen for at coache en eller flere medarbejdere i
firmaet). I sådanne tilfælde skal coachen på forhånd aftale med både klienten og
dennes arbejdsgiver hvilken feedback man vil give til arbejdsgiveren, i hvilket format og hvilke resultater arbejdsgiveren søger at opnå. Dette sikrer, at der er enighed
mellem coach, klient og arbejdsgiver, og at der ikke sker brud på tavshedspligten
eller tillid overfor klienten. Hvis der ikke kan opnås enighed vil coachen frasige sig
opgaven. - Feedback og fremskridt
• Coachen tager passende skridt til at måle sin kundes fremskridt. Hvis kunden ikke
gør fremskridt, diskuteres dette åbent med kunden som en del af
coachingforholdet.
• En coach fører nøje en journal med arbejdet med klienten for at møde
professionelle og lovgivningsmæssige krav.
• En coach henviser klienter til andre professionelle folk, når det er relevant, så som
en rådgiver, terapeut eller læge, når han/hun har kendskab til et problem, der
behøver en sådan behandling.
• En coach søger altid at undgå skade eller farer mod sig selv selv, kunden eller
andre i forbindelse med coachens arbejde.
• Ved en afbrydelse af coachingforløbet vil coachen nøje sørge for at lave andre
aftaler for kunden. Hvis afbrydelsen er lang, kan det betyde, at der skal findes en
anden midlertidig coach inden for ICC.
• Coachingforholdet afsluttes med enighed mellem coach og kunden, ofte ved
slutningen af en på forhånd betalt kontrakt. Hvis coachingen sluttes af coachen før
slutningen af en sådan kontrakt, tilbyder coachen at refundere betalinger som på
forhånd er betalt og for hvilke han/hun ikke leverer sin coachingydelse. Hvis
coachingen er afbrudt af kunden før slutningen af en sådan kontrakt, vil kunden
betale i forbindelse med opsigelsen efter gældende forretningsbetingelser. - Honorarer
• Coachen vil klart og tydeligt informere klienten om logistik, honorarer og
planlægningen af coachingforløbet.
• En coach kan frit selv bestemme sit honorar. Man meddeler honorarets beløb så
tidligt som muligt i coachingforløbet.
• Hvis der er et problem omkring betaling af honoraret, tager coachen fornuftige
skridt til at diskutere problemet på forhånd og sammen med kunden beslutte hvad
der skal ske. Hvis kunden ikke betaler de aftalte honorerer, skal coachen tage
passende lovgivningsmæssige forholdsregler til at inddrage det skyldige.

Katja Hagmann | Valby Tag | Gammel Køge Landevej 55, 4 | 2500 Valby | +45 93 99 22 32 CVR.nr. 29910502